U zoekt bouwgrond, maar wat is de ideale locatie voor uw bedrijf?
Ben je als ondernemer op zoek naar een locatie, dan kan je natuurlijk op funda kijken of een makelaar bellen. Dat geeft echter maar een beperkt overzicht van de beschikbare locaties. Funda laat alleen bestaand vastgoed zien en ook een makelaar heeft vooral bestaand vastgoed in portefeuille. Voor een totaalbeeld van beschikbare locaties, nieuw of te herontwikkelen, heeft Heembouw de gronddatabank. Meer dan 10 jaar geleden zijn we gestart met het vullen van deze databank, vanuit de gedachte dat een bouwproject start met het bieden van een goede locatie.
Locatiekenmerken
De ideale locatie voor een bedrijfspand wordt vaak bepaald op basis van de bereikbaarheid voor medewerkers en de ligging ten opzichte van het afzetgebied. Verder kan een zichtlocatie aan de snelweg of de nabijheid van een barge- of railterminal van toegevoegde waarde zijn. En natuurlijk moet je weten wat er mogelijk is op een kavel, milieucategorie, bestemming, beschikbaarheid en natuurlijk de prijs.
Al met al een heleboel vragen die leven bij het zoeken naar aan geschikte locatie. Om de meest geschikte locaties aan te kunnen bieden hebben we een flinke database met bouwgrond opgebouwd. Enerzijds herontwikkellocaties, waar nu nog een gebouw op staat en anderzijds bouwrijpe kavels. Dit zijn met name particuliere gronden, gronden uit faillissement en gemeentelijke gronden. De particuliere- en faillissement gronden zijn in de huidige tijd financieel gunstig te verwerven en liggen vaak op interessante infrastructurele knooppunten.
Hoe gaat dit in zijn werk?
U geeft aan in welk gebied u bouwgrond zoekt, en welke specifieke eisen er zijn qua grondprijs, oppervlakte, bouwhoogte etc.. Wij maken voor u een grondboekje op maat, met daarin een overzicht van minimaal 10 locaties die aan de vraag voldoen. Die gegevens halen we uit de gronddatabank en vullen we aan met actuele gegevens die we via ons netwerk krijgen. Dit grondboekje bespreken we met u waarna we een top 3 bepalen om verder op in te zoomen. Dit inzoomen doen we door middel van een kavelstudie met investeringsanalyse waardoor u een goed overzicht krijgt van de financiële consequenties per vestigingsplek. Met name bij klanten die willen huren is de interesse van beleggers voor de locatie belangrijker dan de grondprijs. Een B locatie heeft een lage grondprijs, maar is voor een belegger natuurlijk veel minder interessant dan een A locatie. Dit is van grote invloed op de uiteindelijke huurprijs.
U kent alle locaties al?
Klanten zijn vaak verrast door ons aanbod: wij komen met mooie zichtlocaties, op interessante infrastructurele knooppunten, tegen financieel aantrekkelijke condities. Unieke locaties die klanten niet kennen of waarvan niet bekend is dat ze op de markt zijn of komen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er nu nog een gebouw op staat, maar dat wij achter de schermen bezig zijn met een herontwikkeling. In Son en Breugel ging een betonfabriek een deel van haar productie verhuizen en daarbij kwam 26 hectare beschikbaar op een al ontwikkelde zichtlocatie langs de A50. Vanuit ons netwerk waren we hier vroegtijdig van op de hoogte, en we hebben een aantal interessante partijen kunnen vestigen. PostNL, Bouwmaat en Rhenus Logistics, dan bied je toegevoegde waarde.
A1 kavel Amersfoort
In bepaalde gevallen nemen we als Heembouw zelf posities in. Zoals bij het walkavel aan de A1 bijvoorbeeld; een van de laatst beschikbare walontwikkelingen in de zone langs de A1. Eerder hebben hier zich Prenatal, Kees Smit en Phonehouse gevestigd. In totaal is er ruimte voor 8.000 vierkante meter bebouwd volume op het kavel en is het geschikt voor grootschalige detailhandel, kantoren en bedrijfsruimten. Voor bedrijven die leven van exposure, is dit een unieke plek voor een ontwikkeling op maat. Dit kan zowel in de koop- als huursituatie.
Heeft u een huisvestingsvraagstuk?
Wij bieden ondernemers een integrale oplossing, deze begint vaak bij de juiste locatie. Als we die gevonden hebben gaan we verder. De geschikte bouwgrond zit vaak in het onverwachtse. Juist als u als ondernemer denkt dat u alle locaties op het netvlies heeft, weet ik zeker dat ik nog mogelijkheden heb die u nog niet kent. Wilt u ook positief verrast worden? Ik kom graag met u in contact.