Home

Duurzaam veranderen begint met motivatie

Heb je wel eens geprobeerd om je levensstijl duurzamer te maken? Minder vaak vliegen als je met vakantie gaat, niet elke dag vlees op je bord, minder kleding of plastic verpakkingen kopen... Dan weet je hoe lastig zo’n verandering kan zijn. Wat als je dit wilt bereiken met een organisatie met driehonderd mensen? 

Feitelijk doorloop je daarbij dezelfde fasen. Het begint met intrinsieke motivatie; wat wil je nu echt en waarom? Wat volgt is het formuleren van doel en aanpak. Daarna is het een kwestie van doen, eerst in kleine stappen waarmee je zichtbare progressie boekt. En dan breekt helaas ook altijd een fase van obstakels en weerstand aan. Je voelt de goede voornemens afbrokkelen en de omgeving werkt niet altijd mee. Samenwerken is hier de sleutel tot succes. Het betrekken van anderen helpt niet alleen om je eigen doelen te halen, maar zet ook je omgeving aan, zodat we samen tot een duurzame bouwpraktijk komen. 

Bij Heembouw hebben we deze fasen al deels doorlopen. Tegelijkertijd zitten we nog midden in onze reis van grijs naar groen. Als directeur Duurzaamheid neem ik je graag mee op onze tocht, omdat ik het belangrijk vind om zowel successen als ook de lastige momenten te delen. Hopelijk inspireren we zo andere organisaties om aan hun eigen reis te beginnen. In dit eerste blog begin ik bij de basis: de motivatie.

Er moet een verandering gaan plaatsvinden

Bij Heembouw zijn we ons ervan bewust dat het anders móet. De impact van de bouwsector op het milieu is enorm. De cijfers spreken voor zich: de bouw is verantwoordelijk voor bijna 40% van de CO2-uitstoot in Nederland, gebruikt 40% van alle grondstoffen en neemt 30% van de afvalproductie voor haar rekening. Er is dus veel winst te behalen, maar tegelijkertijd is de opgave enorm. Dat kan overweldigend zijn.

Waar te beginnen? Door dicht bij het karakter van je organisatie te blijven, ontwikkel je een gewortelde visie om een bijdrage aan het grote geheel te leveren. Op zoek dus naar de collectieve motivatie, naar de persoonlijke verhalen. Want verhalen geven duiding en betekenis en zorgen voor perspectief op de werkelijkheid. Een goed en geloofwaardig verhaal heeft veel meer impact dan cijfers; het helpt bij het omdenken en draagt bij aan een andere mindset. 

Verhalen ophalen: wat drijft onze mensen?

Toen ik als directeur Duurzaamheid bij Heembouw begon, wilde ik eerst ontdekken wat er in de organisatie leefde. Daarom ben ik gesprekken gaan voeren met onze mensen: wat drijft onze collega’s? Wat betekent duurzaamheid voor hen en welke ideeën hebben ze over hoe het we het beter kunnen doen? Die verhalen ben ik intern gaan delen via ons eigen ‘Heembouw Magazine’ en met korte filmpjes op PLEK, ons intranet. Die interviews waren het startpunt; hier staan we nu, dit doen we al en we willen meer.

Ieder verhaal is uniek

Mijn eigen motivatie voor duurzaamheid bijvoorbeeld gaat terug naar mijn jeugd, waarin mijn moeder mij meenam op begeleide natuurwandelingen. Hoe meer ik leerde over de natuur, hoe meer ik ervan ging houden. Het behoud van de natuur is tot op de dag van vandaag mijn belangrijkste drijfveer als het gaat om duurzaam ontwerpen en bouwen.

Zo heeft iedereen een eigen verhaal. Voor sommige Heembouwers gaat het vooral om iets goed willen doen voor mensen, terwijl anderen het een kick vinden om in hun privésituatie zo veel mogelijk materialen te hergebruiken. Of ze gaan sinds ze kleinkinderen hebben gekregen niet meer met het vliegtuig op vakantie. De rode draad onder Heembouwers is dat we het belangrijk vinden dat we pas roepen dat we goed bezig zijn als we dat ook echt kunnen aantonen. We doen het nooit voor de bühne.

Deze collectieve motivatie vormt nu het kompas voor duurzaamheid bij Heembouw: ‘Wij zijn ons bewust van onze impact op de planeet én we zijn oprecht gedreven om het beter te doen’. Dit is dé basis voor alle acties die we tot nu toe ondernemen. Mijn advies voor andere bedrijven is dan ook: duurzaam beleid bedenk je niet in de boardroom. Ga schatgraven in je eigen organisatie; dat is de beste voedingsbodem voor een echte duurzame bedrijfsfilosofie. 

In het volgende blog vertel ik meer over de voorbereiding om ons handelen in lijn te brengen met deze motivatie.

Dit is het eerste blog uit een serie van vijf: ‘Van grijs naar groen’. De vijf fasen in de reis die organisaties doorlopen op weg naar een duurzame praktijk. Het volgende blog: ‘Voorbereiding; zorg voor duidelijke doelen en een aanpak’, verschijnt medio oktober.