Dank je wel Henk!
Hij is zijn gewicht in goud waard. Onze collega Henk van der Horst. Omdat hij al meer dan veertig jaar een zeer gewaardeerd onderdeel van ons Heembouw -team is. En omdat hij als onze kwaliteit- en preventiemedewerker van Heembouw Wonen zijn kennis en ervaring iedere dag weer aan ons overdraagt en voor, tijdens en na groot onderhoud-, renovatie-, nieuwbouw- en transformatieprojecten onze kwaliteit volgt en bewaakt.
Natuurlijk hebben we vertrouwen in onze capaciteiten en onze mensen, maar we willen als aannemer ook kritisch blijven op onze performance en op de producten die we afleveren. En, we willen blijven leren van opgedane bouwervaringen, klachten, opleverpunten zodat we die kennis en ervaringen in kunnen zetten bij volgende projecten. Henk is voor ons de vermenselijking van die ambitie en onze wandelende bouwencyclopedie. Het is zijn dagelijks werk om ons werk kwalitatief beter te maken.
Dat doet hij tijdens het voortraject en de ontwerpfase van projecten op papier en tijdens de realisatie fysiek. Ook is hij verantwoordelijk voor het afhandelen van onze klachten. En daarmee, zo zegt hij zelf, is de cirkel rond. Oftewel, zo worden alle ervaringen, kennis en nieuwe bouwinzichten via Henk, in zijn functie als kwaliteit- en preventiemedewerker, binnen onze organisatie verspreid en geborgd. Met als resultaat: een hogere kwaliteit en minder faalkosten.
Gevelkozijnen demonteren
Een voorbeeld uit de praktijk. Henk is tijdens de realisatie van een project regelmatig op de bouwplaats te vinden voor kwaliteitscontroles. Zo ook in Zoetermeer waar we in opdracht van Vidomes 51 woningen verduurzaamd hebben. Tijdens de controle van de proefstrang constateerde Henk daar dat de kozijnen onvoldoende luchtdicht gemonteerd waren. De ontwikkelingen van het luchtdichtbouwen gaan volgens Henk ontzettend snel, zo snel dat ze soms de praktijk van vandaag inhalen.
Na overleg met de leverancier over de constatering én over de beste techniek voor een kwalitatief betere oplossing, werd besloten om de kozijnen te demonteren en opnieuw te monteren. Ter ‘lering en vermaak’, en – belangrijker nog – om klachten achteraf te voorkomen. U begrijpt dat we daar blij mee zijn. Net zoals onze klanten. En omdat hij zelf altijd bescheiden is over zijn eigen inbreng, zeggen we hierbij digitaal én welgemeend, dank je wel Henk!